Jak poinformowano - najbardziej zadowoleni ze zmian będą mieszkańcy korzystający z linii Poznań-Opalenica-Nowy Tomyśl, ale dodatkowe kursy PKM pojawią sięrównież między Poznaniem a Grodziskiem Wlkp., Kościanem, Pobiedziskami, Rogoźnem, Szamotułami, Środą Wlkp. i Wrześnią.
- Od początku 2024 roku mieszkańcy Metropolii Poznań i sąsiednich powiatów, będą mieli więcej pociągów do dyspozycji. Samorządy stowarzyszone i partnerskie w porozumieniu z samorządem Województwa Wielkopolskiego, który jest największym płatnikiem, postanowiły zagęścić siatkę połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Tym razem rozkład wzbogaci się przede wszystkim na najkrótszych trasach. W kilku przypadkach miejscowości pierwszy raz staną się stacjami końcowymi linii – poinformowano.
Sieć Poznańskiej Kolei Metropolitalnej obecnie składa się zatem z linii:
• PKM1 Gniezno – Poznań – Kościan
• PKM2 Września – Poznań – Nowy Tomyśl
• PKM3 Wągrowiec – Poznań – Grodzisk Wielkopolski
• PKM4 Środa Wielkopolska – Poznań – Szamotuły – Wronki
• PKM5 Poznań – Rogoźno Wielkopolskie
Połączenia są obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie oraz POLREGIO. W roku 2023 PKM to 193 pary pociągów. Od stycznia 2024 ich liczba wzrośnie do 219 par połączeń dziennie. Na obszarze działania PKM jest blisko 100 stacji i przystanków.
W przypadku mieszkańców powiatu szamotulskiego od stycznia PKM4 do Wronek będzie miała bogatszy rozkład na odcinku Poznań-Szamotuły.
Dodać warto, że w działalność Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zaangażowanych jest 48 samorządów – Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i Powiat Poznański, które współfinansują każdą z linii PKM, a także 9 kolejnych powiatów i 36 gmin, z których większość to członkowie stowarzyszenia Metropolia Poznań.
Przypomnijmy, że PKM została uruchomiona w 2018 roku. Pierwsze połączenia uruchomiono na trasach z Poznania do Wągrowca, Grodziska Wielkopolskiego, Nowego Tomyśla i Jarocina, a po kilku miesiącach także do Swarzędza. Rok później nitka swarzędzka została wydłużona do Kostrzyna, a w 2020 – do Wrześni. W tym samym roku pojawiły się też połączenia na liniach do Rogoźna i Gniezna. W roku 2022 ze współfinansowania wycofał się powiat jarociński i dlatego teraz ta linia kończy się w Środzie Wielkopolskiej. Pociągi PKM pojawiły się z kolei na trasie do Kościana. Od stycznia 2023 Poznańska Kolej Metropolitalna jeździ także do Wronek.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?