Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samorządy województwa lubuskiego także są zainteresowane odbudową połączeń kolejowych przez Międzychód do Poznania?

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Samorządy województwa lubuskiego także są zainteresowane odbudową połączeń kolejowych przez Międzychód do Poznania?
Samorządy województwa lubuskiego także są zainteresowane odbudową połączeń kolejowych przez Międzychód do Poznania? Archiuwm Polskapress / Krzysztof Sobkowski
Władze województwa wielkopolskiego pracują nad zmianą dokumentu pod nazwą Plan Transportowy Województwa Wielkopolskiego. Jeśli nasz region nadal liczy na rewitalizację linii kolejowych nr 363 i 368, to takie zapisy muszą się w tym dokumencie znaleźć. Czy się znajdą?

Działania które mają doprowadzić do rewitalizacji linii kolejowych łączących Międzychód, Sieraków, Kwilcz i Chrzypsko Wielkie ze stolicą Wielkopolski trwają już kilka lat. Chodzi o linię kolejową nr 363 Międzychód – Rokietnica i linię nr 368 Międzychód – Szamotuły. Są już zbadane potencjalne „potoki pasażerów”, które dla obu linii są bardzo optymistyczne. Jednak bez wpisania tych inwestycji w Plan Transportowy Województwa Wielkopolskiego, nie będzie można na to liczyć. Zapis o międzychodzkich liniach miał się w planie znaleźć jeszcze pod koniec 2019 roku, ale do teraz nie dokonano zmian w tym dokumencie. W poniedziałek 20 kwietnia w programie „Pociąg do Wielkopolski” przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego zapewniali, że pracują nad aktualizacją tego dokumentu i w pracach tych są brane pod uwagę obie linie łączące Międzychód z Poznaniem.

Starosta Międzychodzki Rafał Litke informuje z kolei o tym, że ewentualna rewitalizacja tych połączeń kolejowych zyskuje kolejnych sprzymierzeńców. Do tej pory za reaktywacją kolei opowiadały się samorządy znajdujące się przy obu liniach po ich wielkopolskiej stronie. Starostwo Powiatowe w Międzychodzie zainteresowało jednak tematem także lubuskie samorządy. W końcu linia przez Międzychód i Pniewy to najkrótsze połączenie kolejowe Gorzowa Wielkopolskiego z Poznaniem.

– Przygotowaliśmy już stosowne porozumienia w tej sprawie z samorządem województwa lubuskiego, powiatem gorzowskim, powiatem międzyrzeckim a także powiatem poznańskim. W mojej ocenie wzmocni to działania wielkopolskich samorządów, które reprezentuje powiat międzychodzki – mówi Rafał Litke, starosta międzychodzki.

Co warte podkreślenia, rewitalizację tych linii biorą pod uwagę – jeśli chodzi o wsparcie inwestycji środkami unijnymi w latach 2021-2027 (z perspektywą realizacji do 2040 roku) – Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe.

Warto też nadmienić, że 14 kwietnia interpelację w sprawie wpisania obu linii kolejowych do rządowego programu „Kolej Plus”, który zakłada m.in. przywracanie w kraju właśnie takich połączeń kolejowych, złożył poseł Lewicy – Romuald Ajchler.

Przypomnijmy, że w 2017 roku przygotowano list intencyjny dotyczący rewitalizacji tych linii. W połowie roku 2017 podpisali go reprezentanci poszczególnych samorządów. Powiat międzychodzki podjął się roli koordynatora działań w tym zakresie. Pod wodzą ówczesnego starosty Juliana Mazurka zlecono przygotowanie prognozy wielkości ruchu pasażerskiego i towarowego dla tych linii, czyli tak zwanych potocznie potoków pasażerów i towarów. Badanie sfinansowały cztery samorządy: województwo wielkopolskie, powiat międzychodzki, powiat szamotulski i gmina Międzychód. Samorządy zapłaciły za to ponad 70 tys. zł. W maju 2018 roku rozpoczęły się badania. Wyniki przeszły najśmielsze oczekiwania nawet największych malkontentów. Z opracowania wynika, że obie linie kolejowe mają potencjał do tego – w kontekście ruchu pasażerskiego, jak i towarowego – by opłacało się je eksploatować, a ponad 90 proc. ankietowanych osób (z ponad 6 tysięcy przebadanych) chciałoby w przyszłości korzystać z tych linii. W 2018 roku dokument trafił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu i stał się załącznikiem wniosku o dokonanie zmian w Planie Transportowym Województwa Wielkopolskiego. To niezbędne, by można było dalej myśleć o odbudowie tych linii kolejowych i przywróceniu na nich ruchu pociągów. Po wpisaniu rewitalizacji linii do Planu Transportowego Województwa Wielkopolskiego przyjdzie czas na sporządzenie studium wykonalności tego zadania. To już bardziej szczegółowy dokument sporządzany przez fachowców w temacie. Następnie trzeba będzie wykonać dokumentację techniczną i znaleźć pieniądze na remont. Według szacunków, może to kosztować od 200 do nawet 300 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto