Szamotulski ogólniak w projekcie Szkoła Dialogu
Budowanie pomostów międzykulturowych zdaje się być jednym z kluczowych działań podejmowanych dziś przez młode pokolenie. Dialog bowiem, rozumiany znacznie szerzej aniżeli rozmowa – jako relacja i więź ponad wszelkimi podziałami pozostaje największą potrzebą XXI wieku. Stąd też tak cenne są inicjatywy, które nawiązując do historii – jej odkrywania, finalnie również zrozumienia, podkreślają znaczenie szacunku i tolerancji, jako wartości nadrzędnych w życiu każdego człowieka.
Poniekąd to właśnie im poświęcony został projekt pn. „Byli wśród nas” realizowany przez uczennice i uczniów klasy II f Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Piotra Skargi w Szamotułach w ramach Szkoły Dialogu. To ogólnopolski program edukacyjny, którego celem jest zapoznanie młodzieży z historią Żydów w Polsce, a także ich wkładem w rozwój społeczny, kulturalny i ekonomiczny kraju oraz Małej Ojczyzny.
Poznawali historię szamotulskich Żydów
Licealiści i licealistki od września zgłębiali wiedzę na temat wielokulturowych Szamotuł, poznając dzieje mieszkającej tu niegdyś społeczności żydowskiej. Poszukiwali nie tylko informacji o tym, jak liczna ona była , ale odnajdywali też miejsca ściśle związane z życiem codziennym szamotulskich Żydów, poznawali ich tradycje i zwyczaje.
-Te poszukiwania i zagłębienie się w historię możliwe było dzięki pomocy pań edukatorek z Forum Dialogu, które pomagały uczniom w ich pracy, a jednocześnie wędrując po Szamotułach same poznawały miejsca związane z naszymi sąsiadami, których już nie ma – opowiada Justyna Kaczmarek, nauczycielka historii z szamotulskiego ogólniaka.
Uczestnicy i uczestniczki projektu zainteresowali tematem również swoich szkolnych kolegów i koleżanki, zachęcając by utrwalili na zdjęciach miejsca tętniące niegdyś życiem właśnie za sprawą społeczności żydowskiej. W ramach konkursu fotograficznego powstało wiele niezwykle ciekawych, kreatywnych prac, które pozwoliły na odbycie swoistej podróży w czasie. Na zdjęciach zaprezentowano m.in. dawną szkołę żydowską przy ulicy Braci Czeskich, plac na którym mieściła się synagoga oraz dawny dom przedpogrzebowy przy ulicy Powstańców Wielkopolskich.
Wystawa i gra miejska
Finał działań młodzieży nastąpił na początku grudnia. Osoby zaangażowane w projekt podzieliły się wówczas gromadzonymi i opracowywanymi od kilka miesięcy informacjami oraz materiałami. Zaprosili też koleżanki i kolegów do udziału w pomysłowej grze miejskiej pod hasłem „Śladami szamotulskich Żydów” i oprowadzili ich po wystawie tematycznej. Powstała w szkole ekspozycja poświęcona została historii oraz kulturze mieszkańców i mieszkanek, którzy jeszcze przed wojną stanowili ważny element społeczności lokalnej.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: SZAMOTULSKI "ROLNIK" KONTYNUUJE DIALOG MIĘDZYKULTUROWY
Realizując projekt uczennice i uczniowie poszerzali jednak nie tylko swoją wiedzę na temat wielokulturowego miasta. Musieli również zmierzyć się z określonymi zadaniami, które zostały dla nich przygotowane na kartach pracy.
- Mamy nadzieję, że dzięki projektowi, wielu młodych ludzi uświadomiło sobie , że różnorodność lokalnej społeczności Szamotuł to nasze dziedzictwo, o które musimy się troszczyć
i przypominać nieustannie, że wielokulturowość to duża wartość, która może nas wzbogacać – komentuje Justyna Kaczmarek.
Warto dodać, że zaszczytny tytuł Szkoły Dialogu w Szamotułach kilka lat temu zdobył już Zespół Szkół nr 2, który dziś jest szkołą kontynuującą dialog międzykulturowy. Jesteśmy przekonani, że również szamotulski ogólniak dbać będzie o to, by historia wielokulturowego miasta nie odeszła w zapomnienie. Wszak to historia każdej osoby mieszkającej w Grodzie Halszki.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?