Trwa modernizacja linii kolejowej Poznań - Szczecin
W sierpniu 2018 roku rozpoczęły się pierwsze prace na linii kolejowej E59 między Poznaniem, a Wronkami. To element zakrojonej na szeroką skalę modernizacji odcinka łączącego stolicę Wielkopolski ze stacją Szczecin Dąbie. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za niebagatelną kwotę ok. 4,1 mld zł, przy wsparciu środków unijnych (instrument „Łącząc Europę” CEF) w wysokości ok. 1,8 mld zł.
Prace w Szamotułach powoli dobiegają finału
Po ponad 2 latach, przedsięwzięcie - na odcinku wielkopolskim - powoli zmierza do finału. Tyczy się to również stacji w Szamotułach, gdzie trwają ostatnie prace. Przypomnijmy, że już jesienią ubiegłego roku podróżnym udostępniony został zmodernizowany peron nr 2. Na sąsiednim peronie nr 1 natomiast (zlokalizowanym od strony budynku dworca) obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe.
- Peron zapewni podobny standard, jak zmodernizowana już platforma. Na wyższej, mającej 76 cm platformie, zamontowane jest już zadaszenie. Komfort zapewnią ławki oraz elementy małej architektury. Na antypoślizgowej nawierzchni przygotowano ścieżki naprowadzające pomocne osobom niewidomym. Na peronie montowane jest obecnie m.in. oznakowanie, do wykonania pozostało m.in. zainstalowanie megafonów, które umożliwią dobry odbiór wygłaszanych komunikatów - informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
W ramach inwestycji, na stacji w Szamotułach powstało również przejście podziemne. Także tutaj realizowane są ostatnie prace. Z myślą o osobach mających trudności w poruszaniu się zamontowano 3 windy. Obecnie przechodzą one procedurę odbiorów technicznych.
- W tunelu przygotowywane jest czytelne oznakowanie, ułatwiające orientację, trwają prace porządkowe i te związane z dokończeniem nawierzchni przy budynku dworca - dopowiada Śledziński.
Mimo utrudnień, inwestycja przyniesie sporo korzyści
Tej jesieni do użytku oddane zostaną także zmodernizowane perony w Pęckowie i Wronkach. Finał inwestycji na całym, wielkopolskim odcinku natomiast (Poznań - Wronki) planuje się w grudniu br. To dobra prognoza dla podróżnych, ale i kierowców, których utrudnienia niestety nie omijają. W związku z prowadzonymi pracami, na terenie powiatu szamotulskiego czasowo zamykane są przejazdy kolejowe. Spółka PKP PLK przekonuje, że mimo utrudnień, przedsięwzięcie finalnie przyniesie sporo korzyści.
- Przy utrzymaniu ruchu pociągów na ok. 190 km trasie etapowo wymieniane są tory i sieć trakcyjna, montowane są nowoczesne urządzenia sterowania. Dzięki inwestycji, po uzyskaniu wymaganych certyfikatów, najszybsze pociągi pokonają trasę Poznań – Szczecin poniżej 2 godz., nawet o 50 min. krócej niż przed rozpoczęciem prac. Zmodernizowana trasa umożliwi przejazdy z prędkością 160 km/h większej liczby składów oraz zapewni lepsze warunki przewozu towarów na ważnym europejskim korytarzu transportowym m.in. na odcinku z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego - podkreśla Radosław Śledziński.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?